Monday, April 9, 2007

Ny morgon men slutet nära

Påsken lider mot sitt slut. Vädret alltjämnt somrigt och jag sitter nu i morgonsolen med frukostkopp på hustrappen och funderar om jag är på väg att bränna mig.
Eftersom jag jobbar med att försöka lära mig något om energiforsörjningen i framtiden känns det passande. Det är solen det hänger på. Ytterst. Om den sviker oss är det goodbye.
Och ur ett filosofiskt perspektiv är det en bra fråga att fundera över - vår tid på tredje stenen är begränsad. Det vet vi. Men vad göra åt den saken?
Göra som fågeln som strax vet den ska bli örnens byte: putsa fjädrarna? Sopsortera och åka kommunal omnibuss? Tro att det trots allt finns en utomjordisk kraft som ger räddning?
Göra en sista fokuserad satsning på att hitta en väg ut ur just denna sols grepp? Ett teknologiskt Exodus?
Skaffa oss en filosofi på det generella planet som motsvarar den som vi tvingas tillägna oss individuellt: vi föds, vi dör, och lever därimellan. Dags för en morgonkaffe? Medan solen värmer?

Sänt av Stikkan Ljunggren med BlackBerry.

No comments: